NIE PIJ MLEKA UHT!


Jak możecie dowiedzieć się z zakładki "Kim jestem", studiuję dietetykę na Uniwersytecie Medycznym. Blog jest dla mnie takim miejscem, w którym chcę się z Wami dzielić nie tylko moimi pomysłami, przemyśleniami, ale także wiedzą, którą zdobywam. Jednym z przedmiotów, które aktualnie trwają podczas moich studiów jest Mikrobiologia ogólna i żywności. Początkowo wszystkie informacje, jakie słyszałam podczas wykładów, wydawały mi się zupełnie nieistotne i strasznie nudne. Z czasem jednak niektóre fakty zaczęły mnie interesować. Głównie te, które w jakiś sposób są praktyczne i łatwe do sprawdzenia. Kilka z nich zaczęło szczególnie mnie ciekawić. I tutaj przejdę do meritum sprawy. Co z tym mlekiem? 

CO OZNACZA SKRÓT UHT?
Skrót UHT pochodzi z języka angielskiego, od słów Ultra High Temperature (ultra wysoka temperatura). Okej, ale co z tą temperaturą? Mleko jest poddawane w procesie sterylizacji temperaturze około 130 stopni Celsjusza przez kilka sekund. Następnie natychmiastowo się je chłodzi do około 20 stopni Celsjusza. 

JAKIE TO MA KONSEKWENCJE?
W tak wysokiej temperaturze giną bakterie. Oczywiście, te szkodliwe dla naszego zdrowia jak np. patogenne pałeczki Salmonella typhi, ale także te mikroorganizmy, które są pożyteczne dla naszego układu pokarmowego, czyli między innymi bakterie mlekowe. Oprócz tego, podczas podgrzewania mleko jałowieje pod względem zawartości witamin. Zmniejsza się zwłaszcza ilość witamin z grupy B.  
Z innego źródła wiem, że potwierdzono badaniami, że mleko poddawane tej temperaturze powoduje rozpad białka mleka- kazeiny i pozbycie się drogocennego wapnia. Oczywiście, aby to mleko później trafiło do sprzedaży jest wzbogacane sztucznie chlorkiem wapnia. Chyba nie muszę tutaj dodawać, że to co sztuczne nigdy nie zastąpi tego, co naturalne pod względem wchłaniania? 



CZY MLEKO UHT JEST NIEZDROWE?

I kończąc, nasuwa się pytanie: Czy spożywanie mleka UHT wpływa negatywnie na stan naszego zdrowia? Daleka jestem od osądzania co jest dla nas zdrowe a co nie, bo każdy organizm jest inny. Jednak z wszystkich informacji, badań i wyciągniętych wniosków nasuwa mi się jedno stwierdzenie... Mleko UHT nie zrobi nam krzywdy, nie mogę powiedzieć, że jest niezdrowe. Ale nie mogę powiedzieć też że takie nie jest. Po prostu jest ono jałowe- pozbawione wartości odżywczych (lub w nie ubogie) i pożytecznych mikroorganizmów. Jak określiłaby to moja szanowna Pani profesor- to zabielona woda.

JAKIE MLEKO WYBRAĆ?

Jeśli dałeś/aś mi się przekonać, że warto byłoby czasami spojrzeć
na napis na etykiecie, także podczas wyboru mleka, pewnie zastanawiasz się jakie mleko warto pić. Najlepiej byłoby mieć dostęp do takiego prosto od krowy, która żywi się czymś przyzwoitym. Niewielu z nas ma do tego niestety dostęp, a szkoda! Sama w dzieciństwie mogłam wielokrotnie napić się takiego mleka i jego smak jest bez porównania do tego kartonowego/butelkowego.
Odpowiedzią na nasze pytanie pozostaje więc mleko świeże, filtrowane. Taka informacja powinna znaleźć się na etykiecie produktu. 

Post oczywiście kierowany jest dla osób, które mleko spożywają. Wiem, że jest wielu zwolenników diety pozbawionej mleka. Sama też coraz częściej czytam na ten temat. Ale o tym może innym razem...

3 komentarze:

  1. Ja tam mleko piję tylko do kawy, więc mnie jakoś specjalnie nie dotyczy.

    Mimo to, chciałam pochwalić Twój post, bo mnie zaciekawił i przy okazji był zwięzły, a takie lubię! Będę zaglądać, pozdrawiam. :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Bardzo się cieszę, że post Cię zachęcił do pozostania na dłużej. Zapraszam i dziękuję! :)

      Usuń
  2. 56 yr old Administrative Officer Fianna Girdwood, hailing from Madoc enjoys watching movies like Death at a Funeral and Urban exploration. Took a trip to Gondwana Rainforests of Australia and drives a Ferrari 410S. Link strony

    OdpowiedzUsuń

Copyright © 2014 Sara Podpowiada , Blogger